نقاط قوت و ضعف؛ فرصت¬ها و تهدیدهای دبستان ادب
باسمه تعالی
امروزه هدف مدارس فقط دانائي نيست بلكه مي خواهيم انسانهائي پرورش دهيم كه اطلاعات لازم وضروري رابراي شناخت محيط خود داشته باشند وبا آن اطلاعات تصوري درست از محيط اطراف وجهان خود به دست آورند مهارتهاي لازم وضروري را براي كارهائي كه يك انسان در جامعه بايد انجام دهد ، داشته باشند انسان امروز بايد بتواند بخواند ، بنويسد ، اخبار واطلاعات راجمع آوري كند و... ودر انجام دادن كارهاي روزانه خود توانا باشد. براين نكته واقفيم كه دانائي وتوانائي مقدمه اي براي انسان شدن است وانسان آنگاه انسانی است كه مسئوليت پذير باشد وظايف خود را نسبت به خود ومردم وجهان وآفريدگار جهان بداند وانجام دهد ومي داند ارزش او به ميزان اثر بخشي در حيات جامعه است .
مدارس بدون توجه به بستر فرهنگي واجتماعي باثبات لازم براي تحول وتغيير در آموزش وپرورش همان نتايجي را مي دهد كه طرحهايي چون كاد ونظام آموزش متوسطه وجز اينها داده اند .مدرسه ی مطلوب امري نيست كه بتوانيم آن رادر خلا محقق سازيم بلکه آموزش وپرورش نظامي باز ونهادي وابسته به نهادهاي ديگر ودر كنش و واكنش متقابل با آنهاست.
نقاط قوت
1- با تأسی از حدیث حضرت امیرالمومنان و موحدان علی (ع) که می فرماید : اوصیکم بالتقوی الله و نظم امرکم سعی داریم که در انجام امورات آموزشی ؛ پرورشی و اداری نظم را سر لوحه کار قرار دهیم.
2- استفاده از روش های فعال تدریس و شناخت موقعیت های تدریس و یادگیری باعث رشد تحصیلی و افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان شده است.
3- مشکلات رفتاری و اجتماعی دانش آموزان با واگذاری مسئولیت و به کار گیری روش های تربیتی مناسب توسط معلمان و کادر اداری و همکاری و مساعدت والدین مرتفع می گردد.
4- مشاركت اولیای دانش آموزان از طریق بررسی مسائل و مشکلات دانش آموزان و تأمین منابع مالی.
5- در جلسات شورای معلمان با وقت دادن به هر یک از همکاران باعث طرح مسائل و مشکلات دانش آموزان شده که با همکاری و همفکری یکدیگر به حل مشکلات کمک می کنند.
6- با پاسخگویی به تقاضای اجتماعی و جلب رضایت والدین در تأمین مدرسه خوب برای فرزندانشان زمینه رشد کمی و کیفی فرایند یاددهی – یادگیری و موفقیت تحصیلی فراگیران فراهم می گردد.
7- ارج نهادن به استعداد و تلاش دانش آموزان جهت رشد استعدادهای بالقوه دانش آموزان شده نهایتاً به یادگیری سطوح بالای حیطه های شناختی و روانی حرکتی گردیده است.
8- تقدیر از فعالیت معلمان و برقراری روابط انسانی متقابل باعث تقویت انگیزه آنان شده و در کار دانش آموزان تأثیر گذار است. استفاده از روش های همیاری باعث ایجاد هم افزایی دانش آموزان شده و به جای رقابت رفاقت بین آنان تقویت می شود.
9- به کارگیری مربیان تربیت بدنی و بهداشت به صورت تخصصی باعث رشد کیفیت برنامه های تربیت بدنی و بهداشت می باشد.
10- دادن تکالیف تلفیقی و توجه به تفاوت های فردی باعث رعایت عدالت اجتماعی و آموزشی و رضایت مندی آنان و اولیایشان شده است مانند تکالیف آدینه و .... .
نقاط ضعف
1- کمبود فضا از طریق تبدیل اتاق معلمان و آبدار خانه و دفتر به کلاس باعث محدودیت و کاهش رضایت معلمان گردیده است.
2- نداشتن آزمایشگاه، کتابخانه، سالن ورزشی و اتاق بهداشت موجب عدم ارائه خدمات مربوطه می باشد.
3- برگذاری هفته های مختلف و نواختن زنگ های مختلف و مستند سازی فعالیت های مربوطه باعث اغفال از آموزش شده است.
4- وجود بخشنامه های متعددو جلسات موازی وافزایش مشغله ی کاری توانسته از کیفیت آموزشی بکاهد.
5- شاید بعلت نداشتن معاون اجرایی کلیه کارهای رایانه ای بعهده مدیر قرار گرفته که موجب کاهش نظارت بر امور آموزشی می گردد.
بر حسب تکلیف فرصت های موجود در دبستان ادب که یک مدرسه ی پسرانه ی عادی شهری با جمعیتی بالغ بر 190نفر است که در یک گوشه از شهر کلاله واقع است.
مدیر
بی شک محوري ترين مسئله ونكته در مورد هر مدرسه ای مديريت مدرسه است .اين نكته را حضرت امام(ره) درمورد مديريت كشورها فرموده اند كه هرجا مسئولان درجه ي يك كشور اسلامي يا هركشوري خوب ودلسوز باشند ان كشور اصلاح مي شود . شهيد مطهري هم اين نكته رادارد كه با مديريت هاي خوب بسياري از مسائل كشور قابل حل است حالا مي توانيم همين رادر حد يك مدرسه بياوريم اگر مدير آگاهيهاي لازم راداشته باشد وبالاتر از آن اهل تزكيه وتهذيب باشد به مسائل اخلاقي وانساني توجه كند بااصول وقواعد مديريت آموزشي آشنائي داشته باشد ودرعين حال بسياري از نكات مديريت اسلامي را هم ملحوظ دارد و در سطح متوسط در يك رشته علمي هم در حد مطلوب دانش كافي داشته باشد مي تواند ازاين راه بسياري از كارهاي مدرسه راپيش ببرد.
و اما مدیر دبستان ادب با 12 سال سابقه مدیریت در مدارس شهرستان کلاله و گالیکش سعی دارد که مدرسه اش همیشه یک مدرسه موفق و پویا باشد با توجه به اینکه بمدت چندین سال بعنوان سرگروه مدیران و عضو شورای آموزش و پرورش می باشد بحمدولله در انجام کلیه امورات مدیریت مدرسه بالاخص در روشهای فعال تدریس و ارزشیابی توصیفی ؛ سیستم سناد ؛ سیستم ثبت نمرات ؛ دفاتر آمار و امتحانات و... محل رجوع همکاران مدارس دیگر بوده و تا حد امکان در انجام امور به آنان کمک می نماید.
معاون آموزشی
معاون آموزشی دبستان ادب مدرسه مانند مدير تمام خصوصيات يك مدير رادارد وبا روانشناسي كودك وروانشناسي رشد آشنا می باشند. در برقراری روابط انسانی با همکاران و دانش آموزان موفق می باشد .
معلمان
از آنجا كه كارها راآدمها انجام ميدهند هر چه قدر قابليت افراد بيشتر باشد نتايج بهتري به دست مي آيد براين اساس مدرسه مطلوب نيازمند نيروي انساني كار آمد وحرفه اي است . اگر معلم قابليت معلمي داشته باشد مي تواند زمينه مناسبي رابراي شكوفائي فطرت دانش آموز داشته باشد ، ومعلم بي صلاحيت فطرت راتخريب مي كند ومانع رشد وكمال دانش آموز مي شود.
معلمان هر مدرسه حرف اول در موفقیت در ابعاد آموزشی و پرورشی را می زنند آنان با برقرای تعامل رفتاری و آموزشی با همدیگر و با عوامل اجرایی قافله آموزش را بطور احسن به پیش می برند. معلمان با برنامه ریزی مناسب و رعایت اصل الگویی وبکارگیری روشهای فعال تدریس و ارزشیابی و استفاده از وسایل کمک آموزشی وبکارگیری تکالیف تلفیقی و متنوع با رعایت تفاوت های فردی و یافته های جدید علمی و فناوری در راه آموزش و پرورش دانش آموزان تلاش می نمایند.
بطور کلی معلمانمان به جاي يادددان ، خود يادگيري رامی ياموزند ، عشق به علم وادب را دردانش آموزان افزايش داده ، بچه ها را تشنه دانش ، تشنه بينش ، تشنه معرفت می كنند وخلاصه براي يادگيري روشي فعال وپويا داشته دارند .
همچنین با تخصیص مربی تربیت بدنی و تخصصی نمودن ورزش در دانش آموزان انگیزه خوبی در کسب مهارت های ورزشی ایجاد شده است .قابل ذکر است که مدرسه بمدت 6 سال متمادی از یک مربی بهداشت برخوردار می باشدکه امور بهداشتی با نظارت مستقیم ایشان انجام می شود.
دانش آموزان
فلسفه وجودی هر مدرسه ای دانش آموزان هستند اگر دانش آموزان نباشند مدرسه ای نخواهد بود آنان بعنوان آینده سازان مملکت ما در حقیقت همه چیز ماهستند.
اولیای دانش آموزان
اولیای دانش آموزان ولی نعمتان ما هستند آنان با برقراری ارتباط موثر با معلم و عوامل اجرایی نقش موثری در موفقیت و پیشرفت تحصیلی فرزندان دارند. اکثر والدین با شرکت در کلاسهای آموزش خانواده و طرح فرگیر و برقراری تعامل با مربیان در تعلیم و تربیت فرزندان و رفع مشکلات احتمالی یارو یاور مدرسه اند.
اعضای انجمن اولیا و مربیان
اعضای انجمن بعنوان بازوان پرتوان مدرسه اند در شناخت دانش آموزان و اولیای آنان ؛ در برقراری ارتباط بین خانواده و مدرسه ؛ کمک به مدرسه در انجام مناسبت های ملی و مذهبی ؛ تشکیل کلاسهای آموزش خانواده و طرح فراگیرارتباط اولیا و مربیان ؛ جمع آوری کمک های مالی برای مدرسه ، شرکت در شورای مالی آموزشگاه ؛ کمک به دانش آموزان بی بضاعت ؛ فراهم نمودن امکانات محلی در آموزش مهارت های زندگی و... کمک های زیادی را دارند در این بین رئیس انجمن اولیا و مربیان بخاطر فرهنگی بودن و آگاهی کامل به مسائل آموزشی و پرورشی و عضویت در شورای آموزش و پرورش در شناخت اولیا و مسائل و مشکلات موجود فرصت خوبی را برای مدرسه ایجادکرده است.
خدمت گزار و سرایدار
بعلت تعهدکاری و اخلاقی و بخاطر فعال بودن در زمینه شغلی کمک شایانی را حفظ نظم و نظافت و رعایت بهداشت دارد
همجواری با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان :
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با برنامه های متنوع آموزشی و پرورشی در غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان این مدرسه دارد بطوری که دانش آموزان با عضویت در این کانون از برنامه های متنوع آن مانند کتاب خوانی , نمایش، سفالگری، کارگاه های قصّه گویی ، آموزش زبان انگلیسی ، نمایش فیلم و انیمیشن آموزشی و تربیتی و... استفاده نمایند .
نوساز بودن ساختمان مدرسه
ما معتقدیم که فضاي مدرسه در يادگيري تاثير فوق العاده اي دارد. فضاي آموزشي درايجاد انگيزه يا ازبين بردن آن ، درايجاد امكان براي فعاليتهاي يادگيري ، موثر يا عدم امكان آن نقش موثري ايفا مي كند . فضا ومكان فطرت رابراي دريافت حقايق آماده مي سازد .بنابراين مدرسه ي مطلوب بايد فضائي متناسب بايادگيري موثر داشته باشد .بحمدولله مدرسه ما با ساختمان نوساز و رنگ آمیزی شاد و متنوع کلاس ها و سالن و برخورداری از فضای آموزشی مناسب با سن وپایه تحصیلی دانش آموزان ، محیطی زیبا و نشاط آور برای دانش آموزان می باشد. همچنین مدرسه دارای نمازخانه مناسب برای برگزاری نماز جماعت و مناسبت های ملی و مذهبی می باشد. قابل ذکر است که سرویس های بهداشتی و آبخوری مدرسه نیز متناسب با استاندارد های موجود می باشد همچنین امسال مدرسه ی ما از طرف مدیریت متبوع و شبکه بهداشت شهرستان کلاله بعنوان مدرسه مروج سلامت تعییت شده است امید است که با رعایت موازین بهداشتی و استاندارد های مورد نظر بتوانیم در جهت سلامتی و رشد همه جانبه دانش آموزان قدم های موثری برداریم.
تهدید ها
ما هرچه قبل از این بیان کردیم همه تعریف بود اما با داشتن ویژگیهای فوق مدرسه ی ما در ابعادی هم در تهدید می باشد.
1- هر چند وسایل کمک آموزشی نقش بسزایی در آموزش و یادگیری دارد معروف است که می گویند که 75 درصد یادگیری با مشاهده انجام می شود مدرسه ی ما مجهز به وسایل کمک آموزشی (کیت ریاضی و علوم جدید) نمی باشد . وسایل موجود قدیمی می باشند و خرید وسایل جدید بعلت قیمت زیاد آن مقدور نمی باشد. امید است که در آینده نه چندان دور مدرسه ی ما نیز مانند مدارس شهرهای بزرگ به وسایل جدید مجهز گردد.
2- مدرسه ما بعلت کمبود وسایل و تجهیزات با اجرای طرح جدید مانند هوشمند سازی تناسب ندارد انشاء الله با همت مسئولین مدرسه ، مسئولین و کارشناسان مدیریت متبوع و همکاری نزدیک اولیا و افراد خیر تمامی تمامی کلاسهای مدرسه به وسایل و امکانات فناوری تجهیز گردد.
3- با اجرای عن غریب طرح 6-3-3 مدرسه ی ما دارای کمبود فضا خواهد بود که لازم است فکری اساسی برای آن کشید.
4- در پی فرمایشات رهبر معظم انقلاب و پیگیری های وزیر محترم در راستای تحول بنیادین در آموزش پرورش ما هم دوست داریم مانندسایر مدارس ثابت صبح باشیم که متأسفانه بعلت نبودن فضای آموزشی در حومه مدرسه امکان جابجایی نداریم بالاجبار در دوشیفت چرخشی اداره می گردد.
5- بعلت مهاجر پذیر بودن محدوده ی مدرسه و ساخت مجتمع مسکونی مهر رضا در نزدیکی آن پیش بینی می گردد که در آینده بعلت نداشتن کلاس درس در تهدید جدی باشیم لازم است که مدیریت متبوع با همکاری سایر ادرات و مسئولین شهری برنامه ریزی مناسب صورت گیرد تا دچار مشکل نباشیم.
6- وجود بلوار شهید مدنی در کنار دبستان و عبور روزانه دانش آموزان از آن همه ساله مشکلاتی را برای دانش آموزان و اولیا ایجاد می کند . به نظر می رسد که در محدوده ی ایران خودرو برای عبور و مرور دانش آموزان پل هوایی احداث گردد.
7- خدمت گزار و سرایدار آموزشگاه بعلت اینکه در دو آموزشگاه انجام وظیفه می نماید حضور ایشان در سه روز هفته کفایت امور مربوط را نمی کند در صورت امکان مدیریت متبوع اگر نمی تواند خدمت گزار تأمین کند حتی الامکان محل کار ایشان را در یک ساختمان در دو شیفت تعیین نماید. تا قسمتی از مشکلات ما حل گردد.
8- بعلت اینکه دو آموزشگاه از یک ساختمان بصورت شیفتی استفاده می نمایند در هزینه های جاری و استفاده از وسایل و امکانات دچار مشکل هستیم هر چه قدر هم که بخواهیم همکاری داشته باشیم بعلت اختلاف سلیقه به ناچار دچار مشکل می شویم .
9- کوچه مدرسه به لحاظ مالکیت دچار مشکل بوده هر چند با شهرداری چندین بارمکاتبه شده است ولی هنوز بهسازی و آسفالت نشده است که باعث بروز مشکلاتی برای مدرسه می باشد. انتظار داریم مسئولین مدیریت متبوع با برقراری ارتباط موثر با فرمانداری و شهرداری در جهت آسفالت و بهسازی آن اقدام نماید.
تهیه و تنظیم : ارازقلی سلطانی
مدیر دبستان ادب
کلاس ضمن خدمت قانون و آیین نامه ها و مقررات آموزشی
آذرماه 1390